Fleurs kindercoaching
De werkwijze bij kindercoaching
Startfase
Je merkt dat jouw zoon of dochter hulp nodig heeft en neemt het moedige besluit om hier een kindercoach voor in te schakelen. Daarmee heb je al een belangrijke stap gezet. Tijdens ons eerste telefonische kennismakingsgesprek bespreken we jullie hulpvraag en vertel ik hoe een kindercoachtraject er in grote lijnen uit ziet.
Tijdens dit gratis gesprek blijkt of ik jullie kan helpen. Zo ja, dan plannen we een intakegesprek in. Tijdens het intakegesprek gaan we dieper in op de hulpvraag en vraag ik gericht door om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie en de gewenste situatie. Ook geef ik jullie tijdens het intakegesprek een indicatie van hoeveel sessies ik verwacht dat er nodig zullen zijn. Wil je eerst één sessie proberen voordat je besluit om verder te gaan? Geen probleem. Ben ik niet de juiste persoon voor jullie? Dan help ik je deze te vinden zodat je zo snel mogelijk de hulp krijgt die je nodig hebt.
Na het intakegesprek volgt de kennismaking en eerste sessie met jouw zoon of dochter, we kletsen en spelen wat en ondertussen probeer ik al zo’n goed mogelijk beeld van de uitdagingen en interesses van je kind te krijgen.
​
VERDIEPINGSFASE
Tijdens de coachingsessies ga ik in deze fase, samen met je zoon/dochter, op zoek naar diens valkuilen en talenten. Daarvoor zet ik verschillende methodieken in die ongewenste patronen en factoren boven water toveren én laten zien waar jouw kind juist heel goed in is. Tussen de sessies door bespreek ik de bevindingen met jou/jullie als ouder(s). Indien nodig en als jullie ermee instemmen, spreek ik in deze fase ook met derden, zoals de leerkracht van je kind of eventueel betrokken hulpverleners. Wat zien en ervaren zij?
Voorbeelden
Kwaliteitenspel
Met het ‘Kwaliteitenspel’ ontdekt je kind welke kwaliteiten hij/zij allemaal heeft. Samen bespreken we ook welke kwaliteit hij/zij nog extra zou willen ontwikkelen.
Creatieve werkvormen
Vindt je kind het lastig om te praten, dan gaan we aan de slag met creatieve werkvormen. Tijdens het kleien, tekenen, kleuren of knutselen weet ik dan toch de nodige informatie boven water te krijgen.
Werkfase
Met alle verzamelde informatie en gewonnen inzichten weet ik nu voldoende en ga ik samen met jouw zoon/dochter spelenderwijs aan de slag met oplossingen. Ook hier gebruik ik weer bewezen effectieve methoden en oefeningen voor. Afhankelijk van wat bij jouw zoon of dochter past, zet ik de best passende werkvormen in.
Tussentijds bespreek ik de voortgang met jou/jullie als ouder(s).
Daarnaast kun je als ouder vaak ook zelf bijdragen aan het proces. Daarom kijken we samen of coaching ook voor jou/jullie als ouder(s) zinvol en wenselijk is.
Het weggetje
Om negatieve gedragspatronen te doorbreken, ga ik samen met je kind op zoek naar ‘het weggetje’. Gedragingen lopen namelijk altijd langs dezelfde weg. Via deze methode leer ik je kind hoe dat weggetje bij hem/haar loopt en hoe dit herkend en doorbroken kan worden.
Gedrag of emoties ombuigen
Rationeel emotieve therapie (RET) zet ik in om je kind te leren hoe hij/zij ongewenst gedrag of negatieve emoties kan ombuigen naar effectief gedrag en fijne emoties.
Afrondinsfase
In deze laatste fase werken we toe naar het einde van het coachingtraject en het begin van de periode waarin je als ouder(s) en kind zelfstandig verder kunt met de nieuwe vaardigheden en inzichten. We zijn al heel ver gekomen en hebben mooie successen behaald. Tijdens de eindevaluatie vieren we die samen. Daarna kun je vol zelfvertrouwen het ingeslagen pad vervolgen.